dilluns, 17 de juny del 2013

L'ESCOLA: AMBIENT IDONI PER UN BON DESENVOLUPAMENT

La participació social en l’educació és fonamental perquè afavoreix la construcció de bases sòlides per una societat democràtica, en la qual els que hi participen prenen decisions i desenvolupen accions en coresponsabilitat i transparència a través del diàleg.
En aquest sentit, l’escola es un ambient idoni per desenvolupar una cultura encaminada a la democràcia deliberativa, un procés de discussió pública en la que els participants estan informats i conscientment busquen el benestar col·lectiu. Aquesta metodologia ajuda a superar les barreres entre allò individual i col·lectiu; a reconèixer les diferències i similituds dels membres de una comunitat; i permet el desenvolupament d’espais per participar activament en la presa de decisions.

Aquesta participació a l’escola és un bon exemple per aconseguir que els alumnes aprenguin a col·laborar en la presa de decisions, a escoltar activament, a negociar i a consensuar les diverses opinions i idees que puguin sorgir en la comunitat d’aprenentatge.

De manera que, “l’aprenentatge dialògic es produeix en interaccions que augmenten el aprenentatge instrumental, afavoreix la creació de sentit personal i social, estan guiades per principis  solidaris i en les que la igualtat i la diferència son valors compatibles i mútuament enriquidors.” (Aubert, A.; Flecha, A.; García, C.; Flecha, R.; Racionero, S., 2008). 

Per tant, considero que la participació i la implicació de la comunitat d’aprenentatge facilita que totes les persones tinguin possibilitats d’aconseguir els aprenentatges requerits en la societat actual. Aquesta interacció de l’escola amb l’entorn es du a terme amb persones que col·laboren amb la comunitat, ja siguin voluntaris, pares, mares, amics, infants o educadors, mitjançant un model flexible, obert, solidari i participatiu.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada